هیچ دانشآموز عشایری در خراسان شمالی از تحصیل بازنمیماند
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی، ضمن ارائه گزارشی جامع از وضعیت مدارس عشایری استان، از اقدامات انجامشده و برنامههای آینده برای ارتقای کیفیت آموزش در این مدارس خبر داد.
علی متقیان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: استان خراسان شمالی دارای ۳۵۳ مدرسه عشایری است، از این تعداد ۳۱۴ مدرسه مربوط به دوره ابتدایی و ۳۹ مدرسه در مقطع متوسطه اول و دوم میباشند. همچنین در این مدارس، ۷۳۱۴ دانشآموز تحت آموزش قرار دارند که توسط ۷۸۲ نفر از کادر آموزشی و پرورشی خدمات میبینند.
وی افزود: از مجموع مدارس، تعداد ۱۰۸ مدرسه سیار عشایری بهطور خاص به عشایر کوچرو اختصاص دارد و تعداد دانشآموزان این مدارس ۶۰۰ نفر اعلام شده است. این مدارس نقش مهمی در تحقق عدالت آموزشی و آموزش دانشآموزان در مناطق دورافتاده ایفا میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی، مدارس عشایری را نماد و جلوهای از عدالت آموزشی در کشور دانست و تأکید کرد: این مدارس باید نقش ویژهای در کاهش نابرابریهای آموزشی ایفا کنند.
وی افزود: ضرورت توجه به نیروی انسانی توانمند از اقدامات اصلی این حوزه است. در این راستا، اداره کل آموزش و پرورش استان برای ارائه مشوقهای مادی و معنوی به معلمان و راهبران آموزشی مناطق عشایری اقدام کرده و برنامههایی جهت انگیزهبخشی به این عزیزان در دست اجرا دارد.
متقیان درباره برگزاری امتحابات پایان سال مدارس عشایری گفت: با آغاز کوچ عشایر از منطقه مراوهتپه در استان گلستان و بازگشت آنها به خراسان شمالی، اداره کل آموزش و پرورش برنامههای ویژهای برای روزهای پایانی سال تحصیلی و برگزاری امتحانات دانشآموزان عشایری تدارک دیده است.
وی افزود: در مدارس ابتدایی ارزیابی دانشآموزان دوره ابتدایی با توجه به روشهای تدریس انعطافپذیر و تغییر محل استقرار عشایر انجام میشود. معلمان نیز بههمراه دانشآموزان در مناطق ییلاق آموزشهای خود را ادامه میدهند. در مدارس متوسطه اول و دوم دانشآموزان این مقاطع در مدارس شبانهروزی مستقر میشوند. این مدارس امکاناتی همچون سالن مطالعه دارند که امکان مطالعه و آمادهسازی برای امتحانات را فراهم میکند. امتحانات پایان سال این دانشآموزان نیز در همین مدارس برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به طرح دانشآموزان میهمان یکی از طرحهای موفق و کاربردی که در میان معلمان عشایری استان مرسوم است، طرح دانشآموزان میهمان میباشد. در این طرح، معلمان عشایری بدون محدودیت هر دانشآموزی را که در مسیر کوچ عشایر حضور دارد، تحت آموزش قرار میدهند. متقیان این طرح را یکی از فعالیتهای ارزشمند برای جلوگیری از وقفه آموزشی دانشآموزان عشایری برشمرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به مشکلات عمده مدارس عشایری، اظهار داشت: بخش مهمی از این مشکلات شامل کمبود برق، اینترنت و تجهیزات دیجیتال است. چنین کمبودهایی باعث شده دانشآموزان نتوانند از وسایل تعاملی و دیجیتال بهرهمند شوند.
متقیان ادامه داد: برای حل این مشکلات، برنامهریزیها و هماهنگیهای لازم انجام شده است تا پنلهای خورشیدی برای تأمین برق ۱۰۸ مدرسه عشایری سیار فراهم و رایانههای قابل حمل تهیه گردد. زیرساختهای اینترنتی در مدارس تقویت می شود. علاوه بر این، اقدامات دیگری نظیرتجهیز مدارس به امکانات ورزشی، فعالسازی کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تأمین سرویسهای بهداشتی، راهاندازی کتابخانههای سیار نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی از تلاشهای گسترده برای حل مشکلات و ارتقای کیفیت آموزش در مدارس عشایری سخن گفت و تصریح کرد با اجرای برنامههای یادشده و تمرکز بر رفع نابرابریهای آموزشی، این مدارس بتوانند به استانداردهای لازم برسند و نقش خود را در ایجاد عدالت آموزشی ایفا کنند.