خبرنگار غلامرضا مینا
پیرعلی شاکری پیشکسوت نوازنده‌ای چیره دست ساز است که چندین دهه است با ساز خود انس گرفته همچون روزهای اول در مجالس و محافل هنری . در ساز خود می‌دمد. در حالی که کمتر کسی یافت می‌شود که بعد از گذشت چندین سال چون او بتواند به اجرای برنامه‌های سنتی بپردازد. شاکری در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد در سال ۱۳۴۸ در منطقه شاه اجاق سرحد شیروان به دنیا آمدم و در ۱۰ سالگی پدرم را از دست دادم و سرپرستی خانواده به عهده من افتاد. ابتدا چوپانی می‌کردم اما در مواقع فراغت از کار برای تغییر حال و هوا ی درونی خویش سراغ رادیو می‌رفتم به خصوص ایامی که نوای قشمه از رادیو پخش می‌شد از خود بیخود می‌شدم و با این نغمه جادویی حس پرواز به دور ودستهارا داشتم. اما پس از قطع و یا اتمام نوا باز دلم اسیر ر پنجه غم می‌شد ‌. وی بیان می‌کرد موسیقی و نوازندگی که با آواز اجرا می‌شود دارای آوای دلنشین است که هویت و فرهنگ هر منطقه ا بیان می‌کند. این رشته که بسیاری از آداب و رسوم سنتی در آن شکل گرفته با ظهور تکنولوژی و حضور موسیقی پاپ به انزوا کشیده شده است.
چندی که گذشت وی ره به سوی نخستین استادش پیمود و در دیدار صمیمی از استاد مرحوم سهراب سعیدی به تنهایی فراگیری قشمه سکوت را شکست و عقد اخوت را با لب‌های قوش افسانه‌ای برای همیشه بست.
شاکری می‌دانست که شکار قوش کار هر کسی نیست. بنابراین به عزم تسخیر لانه عقاب که بر فراز کوهستان مرتفع چاه اجاق بود کمر را بست گیوه‌های چوپانی را از پای درآورد. پاپوش غیورمردان کرمانج یعنی چاروق را به پا کرد و با اراده قوی خیلی زودتر توانست زمانی که ۱۷ سال داشت بر سازش بدمد. شاکری قوشمه را افتخار هنر کرد. این نوازنده چیره دست ساز دلنشین قشمه در شیروان در اکثر جشنواره استانی و شهرستانی چه به صورت گروهی و چه به صورت انفرادی در محافل هنری حضوری فعال می‌یابد و دارای عنوان برتر می‌شود.
پیرعلی شاکری بیان کرد موسیقی سنتی آمیخته با رگ و ریشه ما و نمادی از معنویت در آن جلوه گر است که هویت و فرهنگ هر منطقه محسوب می‌شود و بسیاری از آداب و سنن رسوم‌ها در موسیقی محلی شکل می‌گیرد. وی افزود متاسفانه موسیقی سنتی کتاب یا آثار تاریخی و هنری نیست که بتوان آن را توسط سی دی یا فیلم به جوانان آموزش داد. بلکه باید از طریق دهان و چشم و چشم در چشم و حرکت آموزش داده شود.
شاکری ادامه داد موسیقی و نوازندگی محلی در قدیم به صورت مقامی اجرا و سازهای محلی دوساز و دوتار و قشمه نواخته می‌شود اما امروزه از آن موسیقی محلی و اصیلی که به صورت کوچه باغی اجرا می‌شد اثری نیست و سازه‌های سنتی و محلی جای خود را به سازه‌های غربی داده‌اند که این امر باعث زوال موسیقی سنتی می‌شود.
نوازنده قشمه در شیروان معتقد است بدون شک موسیقی امروز نمی‌تواند جایگاه موسیقی محلی را بگیرد و در صورت عدم حمایت مسئولان بدون شک موسیقی محلی جایگاهش را از دست خواهد داد. شاکری در ادامه افزود موسیقی اگر در قالبی نو مطابق با روحیه جوانان ارائه شود شایدتا اندازی باعث شناخت این هنر سنتی در میان مردم امروز شود. اما رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی باید در این زمینه تبلیغات فراگیری داشته باشند. وی در پایان گفت جوانان باید به گذشتگان و آثار آنان توجه داشته باشند. زیرا آنها جزئی از فرهنگ تمدن این سرزمین را در بر می‌گیرند.